نهمین دوسالانه‌ی بین‌المللی پوستر تهران "گرافیک ایران" شد


به گزارش بخش خبری "رنگ" و به نقل از ایسنا، دبیر انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران خبر داد، برنامه‌ریزی برای برپایی نهمین دوسالانه جهانی پوستر تهران با عنوان "گرافیک ایران" از سر گرفته شده و قرار است بهار یا پاییز سال 86 در مجموعه‌ی صبای فرهنگستان هنر برگزار شود.

امرالله فرهادی، با بیان اینکه دوسالانه جهانی پوستر – گرافیک ایران، در دو بخش فرهنگی اجتماعی و تجاری برگزار می‌شود، اعلام کرد: حبیب‌الله صادقی- ریاست شورا -، مصطفی گودرزی، حسین خسروجردی و صداقت جباری را معرفی کرده و از سوی انجمن نیز آیدین آغداشلو، فرشید مثقالی، سیدمحمد احصایی، قبادشیوا، مصطفی اسداللهی ، ابراهیم حقیقی، کامبیز مصطفی‌زاده، رضا عابدینی، مجید عباسی، ساعد مشکی، علیرضا مصطفی‌زاده و امرالله فرهادی، در ترکیب شورای سیاست‌گذاری حاضرند.

او گفت: علاقمندی شورا این است که دوسالانه در ماه آخر بهار برگزار شود و با توجه به اصرار برخی از اعضای شورای برگزاری، به‌خصوص فرشید مثقالی و تاکیدشان بر اینکه شاخه‌های دیگر گرافیک، مورد کم‌توجهی و بی‌توجهی واقع نشوند، شاخه‌های دیگر حوزه کار گرافیک ایران از جمله طراحی روی جلد، نشانه، آگهی‌های مطبوعاتی، بسته‌بندی، طراحی وب، مالتی مدیا و... نیز در این دوسالانه گنجانده می‌شود.

وی با اذعان بر اینکه گمان نمی‌کنند که موفق شوند همه هشت شاخه‌ی تعریف شده را آماده کنند، گفت: احتمالا به برگزاری بهار نمی‌رسیم و تا پاییز سال آینده به تاخیر می‌افتد.

فرهادی توضیح داد: تمایل ما برای برپایی در ماه آخر فصل بهار برای آنست که بهار فصل خوبی است، از طرفی پایان دانشگاه‌هاست و دیگر اینکه بیش از این عقب نیافتد. اما من گمان نمی‌کنم موفق شویم خرداد برگزارش کنیم.

او تاکید کرد: نهمین دوسالانه صرفا دوسالانه‌ی پوستر تهران نیست و با عنوان "دوسالانه گرافیک ایران" برپا می‌شود.

به گفته‌ی دبیر انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران، دفتر امور هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد با همکاری انجمن صنفی و فرهنگستان هنر دوسالانه‌ی یادشده را برگزار می‌کنند.

فرهادی گفت، دبیری دوسالانه را خودش و ریاست آن را نیز سیدمحمد احصایی برعهده دارند. رئیس شورای سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی هم حبیب‌الله صادقی است.

وی توضیح داد: حبیب‌الله صادقی از ما خواست تا برگزاری دوسالانه‌ی پوستر از سر گرفته شود و در پی آن یک جلسه در دفتر انجمن صنفی طراحان گرافیک و جلسه دوم در دفتر وی انجام شد و به این نتیجه رسید.

به اعتقاد او، نمایشگاه دوسالانه‌ی گرافیک ایران در صورتی که کمتر از یک ماه باشد، ارزش برپایی ندارد. چرا که بنا به فطرت، تعدد کار و تکثر حوزه‌ها به طور قطع ضروری است بیش از یک ماه دایر باشد.

امرالله فرهادی همچنین در باره‌ی برگزاری دوسالانه گرافیک در پی برپایی پوستر ادیان توحیدی و دومین دوسالانه پوستر جهان اسلام و تکرار احتمالی کارهای ارایه شده تصریح کرد:

ادیان توحیدی هم می‌تواند تاثیرگذار شود، جهان اسلام هم دارای سوژه است؛ تنها بخش آزادش تداخل به وجود می‌آورد. طبیعتا اگر بخواهیم موضوع به‌نمایش در نیامدن آثار در نمایشگاه دیگری را به‌عنوان ملاک انتخاب آثارمان مطرح کنیم، بسیاری از پوسترها نمی‌توانند شرکت کنند؛ بنابراین این شرط را نداریم.

وی خبر داد: این دوسالانه بخش موضوعی قرآن کتاب آسمانی را ندارد، اما در صورت به‌نتیجه رسیدن بررسی‌ها در نمایشگاهی جنبی خارج از مسابقه، آثار، کتا‌ب‌ها و گرافیک‌های ارزشمندی که روی قرآن‌های دوران پیش شده، نمایش داده می‌شوند.

به گفته‌ی وی پیشنهاد دیگر مطرح شده در این زمینه آن‌ است که به‌عنوان یک مملکت شیعه و به‌واسطه‌ی نام حضرت علی (ع)، نمایشگاهی از آثار موجود در این زمینه خارج از مسابقه عرضه شوند.

لینک به منبع

زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن